Blanche och Charcot

Idag blir de ytterligare några citat från "Boken av Blanche och Marie" av P.O. Enquist. Det med fet stil är det jag väljer att komentera. Men jag kommer inte skriva några komentarer utan det får tala för sig självt.




"Hur skulle hon inte minnas denna stad i staden, den som hade namnet Salpêtrière!" sida 55

"År 1657 förbjöds tiggeri i Paris, tiggare arresterades och fördes till Salpêtrière, som på 1700-talet blev Europas största asyl med mer än åtta tusen patienter och fångar." sida 168

"-.... Blanche, är handen hemligheten?
- Hemligheten? hade hon frågat.
-Ja, hade han svarat, jag kan inte sova, jag kan inte tänka, jag tror att jag är lika besatt som de jag vårdar. Jag förstår inte detta. Får jag sitta kvar en stund hos dig?" sida 182

"Varför älskar du djur mer än människor, frågade jag en gång Charcot. Han blev upprärd, och förnekade. Älakar du mig mer än en hund, sade jag då.
Jag ville ju göra honnom illa, för att få honom att förstå. Blanche, sade han, du är orimligt stark, och jag är rädd för dig. Men du får inte utnyttja svagheten hos en som älskar dig mer än han älskar livet." sida 240

"Varför tog du med mig, frågade jag.
Varför kom du med, sade han." sida 249

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0